Algemene informatie zwemmen

DE ZWEMMERS VAN TVZ
Je bent 16 jaar of ouder wanneer je bij ons mee kunt zwemmen. Er is geen maximum leeftijd gesteld.
Het zwemniveau dat je hebt maakt niet uit, we waarderen zowel het recreatieve als het wedstrijd zwemmen. Maar wel op een sportief niveau waarbij de instructies van de trainer worden opgevolgd! Voor aspirant-leden beoordeeld de hoofdtrainer of het niveau enigszins past (of op korte termijn passend te krijgen is) om mee te trainen.

DE TRAININGEN
Wij trainen op maandagavond van 19.00 -20.00 uur en op woensdagavond van 19.00-20.00 uur in zwembad Het Baken te Zeewolde.
Tijdens de techniektrainingen o.l.v. de hoofdtrainer werken we aan het verbeteren of aanleren van de zwemtechnieken van alle zwemslagen en natuurlijk aan het verbeteren van de conditie. De opbouw naar de triatlon afstanden wordt tot en met de afstand van de kwart triathlon verwerkt in de schema’s. Degene die aan langere afstanden gaat deelnemen, verzorgt zelf de uitbouw van zijn/haar duurvermogen. Het is op de avond dat er geen trainer langs de badrand staat niet verplicht op de verstrekte schema’s te zwemmen, afhankelijk van je doel bepaal je je eigen keus. Wel is het zaak elkaar in de baan niet te hinderen en e.e.a. in overleg met de hoofdtrainer uit te voeren.

AFSPRAKEN OM DE TRAINING IN GOEDE BANEN TE LEIDEN
We vinden het prettig als iedereen op tijd is, zeker met de trainingen die begeleid worden door de hoofdtrainer.
Voor de training hopen we op jullie gezamenlijke inzet wat betreft het inleggen van de lijnen. En na de training even hetzelfde, de lijnen er weer uithalen. Deze lijnen zijn er overigens niet om op te zitten.

Er wordt doorgaans in de lengte in banen gezwommen, waarbij wij de beschikking over het hele bad hebben, dus baan 1 tot en met 5.
De banen worden ingedeeld op basis van ieders individuele zwemniveau, zodat er in elke baan ongeveer even snelle zwemmers liggen. Dit zwemt zeer plezierig, waardoor je goed gemotiveerd blijft om gezellig mee te zwemmen. In baan 5 liggen de snelste zwemmers, daarna in de banen 2, 3 en 4 en de minst snelle zwemmers liggen in de banen 1.

Voor de veiligheid en om botsingen te voorkomen hebben we een aantal afspraken:

  • We zwemmen in een baan steeds rechts van de zwarte streep op de bodem.
  • Het is handig om de snelste voorop te laten gaan, daarna steeds te vertrekken met 5 seconden verschil op de klok.
  • Inhalen: wanneer je toch moet inhalen, is dat het gemakkelijkst bij een keerpunt te doen. Geef degene die je in wilt halen vlak voor het keerpunt even een tikje op de voet. Hij/zij kan je dan bij het keerpunt voor laten gaan.(Hij/zij wacht daar dus even.) Als je tijdens de baan inhaalt, doe dat dan links en kijk goed of er je ook zwemmers tegemoet komen. De ingehaalde zwemt zo rechts mogelijk in de baan.
  • invoegen:wanneer jij vanaf de kant (weer) wilt beginnen, kijk dan altijd of er zwemmers aankomen die nog willen keren. Probeer ook altijd wat ruimte aan de kant te laten voor anderen die zo ook kunnen finishen of keren.


ZWEMBENODIGDHEDEN
In het huidige zwemwater zwemt het aangenamer met een chloorzwermbril en langharigen met een badmuts. Verder adviseren wij jullie om een zwemplankje en/of een poolboy en/of peddels en/of flippers aan te schaffen. Het maakt de training een stuk afwisselender en daardoor ook aangenamer.

ZWEMWEDSTRIJD
Jaarlijks organiseren wij een Zwemrun. Een combinatie van zwemmen en direct daarna lopen. Deze vindt plaats in Zwembad het Baken tijdens een reguliere trainingsavond. Die avond is er dus geen training.

Zwemmen overzicht