U bent hier: HOME › Zwemmen › Algemene informatie zwemmen

Algemene informatie zwemmen

 

DE ZWEMMERS VAN TVZ
Je bent 16 jaar of ouder wanneer je bij ons mee kunt zwemmen. Er is geen maximum leeftijd gesteld.
Het zwemniveau dat je hebt maakt niet uit, we waarddfw sdnfgtuigtnvdbkhgfbhdgjmberen zowel het recreatieve als het wedstrijd zwemmen. Maar wel op een sportief niveau! Voor aspirant-leden beoordeeld de hoofdtrainer of het niveau enigszins past (of op korte termijn passend te krijgen is) om mee te trainen.

ZWEMWEDSTRIJDEN
Er zijn momenteel twee soorten wedstrijden.
Elk jaar organiseren we de zwemcompetitie, een competitie bestaande uit 4 wedstrijden te weten,
1. Een wedstrijd over de afstanden 200m, 100m en 50m.
2. Een wedstrijd waarin we in 1 uur zoveel mogelijk banen proberen te zwemmen.
3. Een wedstrijd over 1 km. Deze wedstrijde    gtf,ufhriuhynutjbhl,y.6hyuhmn, zelfs zonder wetsuit).

DE TRAININGEN
Wij trainen op maandagavond van 19.00 -20.00 uur en op woensdagavond van 19.00-20.00 uur in zwembad Het Baken te Zeewolde.
Tijdens de techniektrainingen o.l.v. de hoofdtrainer werken we aan het verbeteren of aanleren van de zwemtechnieken van alle zwemslagen en natuurlijk aan het verbeteren van de conditie. De opbouw naar de triatlon afstanden wordt tot en met de afstand van de kwart triathlon verwerkt in de schema’s. Degene die aan langere afstanden gaat deelnemen, verzorgt zelf de uitbouw van zijn/haar duurvermogen. Het is op de avond dat er geen trainer langs de badrand staat niet verplicht op de verstrekte schema’s te zwemmen, afhankelijk van je doel bepaal je je eigen keus. Wel is het zaak elkaar in de baan niet te hinderen en e.e.a. in overleg met de hoofdtrainer uit te voeren.

AFSPRAKEN OM DE TRAINING IN GOEDE BANEN TE LEIDEN
We vinden het prettig als iedereen op tijd is, zeker met de trainingen die begeleid worden door de hoofdtrainer.
Voor de training hopen we op jullie gezamenlijke inzet wat betreft het inleggen van de lijnen. En na de training even hetzelfde, de lijnen er weer uithalen. Deze lijnen zijn er overigens niet om op te zitten.

Er wordt doorgaans in de lengte in banen gezwommen, waarbij wij de beschikking over het hele bad hebben, dus baan 1 tot en met 5.
De banen worden ingedeeld op basis van ieders individuele zwemniveau, zodat er in elke baan ongeveer even snelle zwemmers liggen. Dit zwemt zeer plezierig, waardoor je goed gemotiveerd blijft om gezellig mee te zwemmen. In baan 5 liggen de snelste zwemmers, daarna in de banen 2, 3 en 4 en de minst snelle zwemmers liggen in de banen 1.

Voor de veiligheid en om botsingen te voorkomen hebben we een aantal afspraken:
-we zwemmen in een baan steeds rechts van de zwarte streep op de bodem.
-het is handig om de snelste voorop te laten gaan, daarna steeds te vertrekken met 5 seconden verschil op de klok.
-inhalen: wanneer je toch moet inhalen, is dat het gemakkelijkst bij een keerpunt te doen. Geef degene die je in wilt halen vlak voor het keerpunt even een tikje op de voet. Hij/zij kan je dan bij het keerpunt voor laten gaan.(Hij/zij wacht daar dus even.) Als je tijdens de baan inhaalt, doe dat dan links en kijk goed of er je ook zwemmers tegemoet komen. De ingehaalde zwemt zo rechts mogelijk in de baan.
-invoegen:wanneer jij vanaf de kant (weer) wilt beginnen, kijk dan altijd of er zwemmers aankomen die nog willen keren. Probeer ook altijd wat ruimte aan de kant te laten voor anderen die zo ook kunnen finishen of keren.

ZWEMBENODIGDHEDEN
In het huidige zwemwater zwemt het aangenamer met een chloorzwermbril en langharigen met een badmuts. Verder adviseren wij jullie om een zwemplankje en/of een poolboy en/of peddels en/of flippers aan te schaffen. Het maakt de training een stuk afwisselender en daardoor ook aangenamer.

BUITENWATER ZWEMPROTOCOL

Een flink aantal zwemleden zwemt de laatste jaren vanaf mei/juni regelmatig in het Wolderwijd. Dat is een logische voorbereiding op de deelname aan triathlon- of buitenwaterevenementen. Dit zijn doorgaans particuliere initiatieven en derhalve geen verenigingsactiviteiten. 

De zwemcommissie heeft het onderstaande buitenwaterprotocol opgesteld om de veiligheid van de zwemmers te bevorderen.

Informatie over de locatie

  • Zorg dat je voorinformatie hebt over het water waar je in traint.
  • In het Wolderwijd of bij Camping De Parel aan de Groenewoudseweg hebben we geen last van getijden of andere stroming. Wel is het belangrijk om te weten hoe diep het ongeveer is waar je gaat zwemmen.
    Bij De Parel kun je niet staan; in het Wolderwijd (binnen de groen-witte boeien) bijna overal.

Toezicht
  • Zorg dat er iemand op de kant blijft. Deze toezichthouder kan in geval van nood hulp inroepen. In het ideale geval begeleidt iemand de zwemmers met een roeibootje of kano.
  • Meld je bij de toezichthouder af als je het water uitgaat om welke reden dan ook.

Het zwemmen
  • Zwem nóóit alleen. Zwem altijd met minimaal 1 zwemmaat.
  • Koppel steeds twee gelijkwaardige zwemmers aan elkaar. Deze blijven de hele training bij elkaar (naast elkaar) en houden elkaar voortdurend in de gaten. Ze wachten ook op elkaar wanneer er gerust moet worden. Achter elkaar aan zwemmen is niet voldoende!
  • Draag een opvallende kleur badmuts eventueel met nummer (noteer deze bij de persoon op de kant).
  • Houd het zwemgebied beperkt zodat je overzicht houdt. Zwem heen en weer langs de dijk of kust of binnen een vast afgesproken gebied. Zwem steeds 5 tot 8 minuten en keer dan. Zo komt iedereen weer bij elkaar en botsen de zwemmers niet tegen elkaar op. Rondjes zwemmen geeft minder botsgevaar.
  • Verzamel na een afgesproken tijd en tel dan weer de koppen. Mogelijke ruil van zwempartner kan dan plaatsvinden.

Onderkoeling
  • Let op de onderkoelingsverschijnselen! Deze zijn te herkennen aan:
    1. hevig bibberen, erg koud hebben, koude bleke huid, gevoelloze vingers en tenen, langzaam praten en langzaam denken (geen rekensommen kunnen oplossen), snel ademen met hoge hartslag.  
    2. Onverschilligheid en desoriëntatie zijn verschijnselen van een ver gevorderd stadium van onderkoeling.  
  • Zorg voor aluminium dekens op de kant. (Gooi standaard een aluminium thermodeken in je zwemtas, dan hoef je er daarna nooit meer aan te denken)

Na het zwemmen
  • Zorg dat je droge warme kleding hebt als je het water uit komt.
  • Ga niet direct warm douchen (veroorzaakt shock).
  • Pas op met de verwarming hoog zetten in de auto!

Aanvulling voor het zwemmen in de zee
  • Bij zwemmen in zee is het beste om onder toeziend oog van de reddingsbrigade te zwemmen. Je moet je wel melden en vraag dan meteen naar de stromingsrichting van het tij en wanneer het keert. Begin tegen het tij in te zwemmen. Het tij kan wel eens sneller zijn dan je tegenop kan zwemmen…. dan ben je in 5 minuten zwemmen ineens ver van “huis”.

Onderling zullen we dit protocol in de praktijk moeten brengen en waar nodig elkaar daar op aan moeten spreken. We hopen dat er nooit iemand in moeilijkheden komt, maar als het toch gebeurt dan helpt dit protocol de veiligheid te bevorderen.
Algemene informatie »
Verzekeringen »
Contributie
Bestuur / Commissies
Verkeersregelaars
Vacatures
Clubkleding
Aanmeldingsformulier
Algemene informatie
Ledenvergaderingen
Nieuws
Nieuwsflits »
Nieuwsarchief
Algemeen »
Techniek »
Interviews »
Medisch »
Helden »
Menu vd maand »
Wedstrijdverslagen »
Bike-vakantie in het Zwarte Woud
Boekbespreking: Ard Schenk (Biografie)
Boekbespreking: Jacco Verhaeren (TOP-Coaches)
Boekbespreking: Joop Zoetemelk
Boekbespreking: Marc Herremans 1
Boekbespreking: Zwemmen (Nicola Keegan)
De Keiler in Nunspeet
Fietsexpeditie Siberië
Fietsvakantie Frankrijk - Marjolein Bos
Fietsvakantie Santiago - Anita Schouwaert
Giromania !!
Hardlopen samen met een blinde loper
Mount Ventoux beklimming Louis & Stefan Doorn
Ode aan Marco Pantani
Rien en de Fietsgoden
Skiken met Ingrid Munneke
The Desert Run
Trainingskamp XXL
Trans Alp ATB - Michiel & Marion
Vancouver - trainingskamp
Weissensee - Tonny van Vliet
Zwemanalyse in de Tongelreep
Trainen met de hartslagmeter
Bram Som
Edith van Dijk
Erica Terpstra
Gregor Stam
Kees Vaneman
Leen Pfrommer
Lidia van Bon - WK Masters zwemmen
Mieke Smit
Rob Barel
Afvallen - Mascha Spoor
Overgang en trainen - Mascha Spoor
Piriformis syndroom- Mascha Spoor
Bert Flier
Bruce Lee
Eric van der Linden
Jean Nelissen
Johan Neeskens
Wilco van den Akker
Wilfried de Jong
Gehakttaart met nasikruiden - Joke Lof
Spinaziepannenkoek - Paul Lindeboom
Fietsen
Lopen
Triathlon
zwemmen
Algemene informatie zwemmen
Zwemtrainingen »
Zwemtrainer
Algemeen informatie fietsen
Racefiets trainingen »
ATB trainingen »
Fietsnieuws
Fietstrainers
Veiligheid bij fietstrainingen
Fietstrainingen
Algemene informatie lopen
LOKO Loopcompetitie
Loopnieuws
Looptrainers
Algemene informatie triathlon
Divisie team
Reglementen »
Wedstrijdreglement ITU
Reglement Organisatie Wedstrijden
Wedstrijdkalender TVZ
Route startlocatie Kaap Flevo
Route startlocatie de Parel
Clubrecords
Uitslagen »
Zwemmen
Fietsen
Lopen
Duathlon / Triathlon
Fotoalbums
You tube filmpjes
Contact
N.A.W.-gegevens van TVZ
Wachtwoord wijzigen
Wachtwoord vergeten?

Ogenblik a.u.b. ...