U bent hier: HOME › Nieuws › Nieuwsflits › Interviews › Bram Som

Bram Som

INTERVIEW BRAM SOM
Door Paul Lindeboom

Bram Som is momenteel de bekendste hardloper in Nederland. Als opvolger van de vermaarde Rob Druppers werd hij het nieuwe icoon van de middenlange afstand als 800m loper. Europees kampioen in 2006 in Göteborg en houder van het Nederlands record. Negen maal winnaar op het NK, maar ook opvallend als vernieuwer: de compressiekous werd omgedoopt tot de Bram-Som-sokjes. En zijn stof-opwaaiende-trainerswissel door een triathlontrainer aan te stellen in het conservatieve atletiekwereldje. En in november winnaar van de korte afstand van de run-ATB-run in Groesbeek. De redactie van de Nieuwsflits sprak kort voor zijn vertrek naar zijn Spaanse trainingskamp.

Crossduathlon:

1. Je ging als eerste wisselen en lag daarna 6e. Heb je veel tijd verloren door de wissel?
Nee, dat viel wel mee. Ik werd op korte voet gevolgd door een aantal anderen. Sommigen deden geen schoenenwissel en andere hadden professionele elastieken voor een snelle schoenwissel. Ik had de avond ervoor pas de reglementen gelezen, wist daardoor gelukkig wel dat ik mijn helm moest vastbinden voordat ik mocht vertrekken voor het fietsonderdeel.

2. Had je ooit de wissel van fietsen naar lopen al eens in een training geoefend?
Nee, een ATB-loopwissel had ik nog nooit geoefend. Maar in de atletiek hebben we wel eens een training van 10x200m, waarbij de eerste 200 op gewone sportshoenen gelopen wordt en de volgende op spikes (een oefening om blessures te voorkomen door teveel op spikes te lopen). De rust tussendoor is dan maximaal 2min, die tijd was voor mij altijd ruim genoeg om de schoenwissel uit te voeren.

3. Hoe intensief fiets je op de ATB in trainingen? (Zie je het als hersteltraining van looptrainingen of als een spierversterkende training of als een vervanger van een looptraining?).
Voor mij is het echt een vervanging voor een looptraining. Menig atleet doet de dag na een (intensieve) looptraining een loslooptraining, ik ga een uur fietsen.
Ik zie dit als een heel zinvolle aanvulling, het mooie van het fietsen is toch dat het geen schokbelasting met zich meebrengt terwijl lopen high-impact is en het is blessuregevoelig onderdeel. Van een fietstraining heb ik nooit last en het wordt gedegen weggezet in het trainingsschema.

4. Hoeveel inhoud had je nog tijdens de 2e run? Kwam je loopsnelheid nog een beetje in de buurt van wat je verwacht had of viel het tegen?
Vantevoren had ik bedacht om de eerste run lekker te lopen, daarna vooral veilig te fietsen en de laatste run zou ik helemaal voluit mogen. Vooraf was ik een beetje bang voor de laatste run maar het viel mij reuze mee. Deelnemen vond ik echt fantastisch, ik heb er erg van genoten.
Achteraf bleek dat mijn tijd van de 2e run op een seconde na exact gelijk was aan die van de 1e run, totaal 45min en achteraf bleek ik het goed te hebben ingedeeld.

5. Van een 800m-loper zou ik verwachten dat het na een kilometer of 2 al heel moeizaam wordt en dat na een kilometer of 3 het licht al uit gaat. Dit is in de crossduathlon niet gebeurt. Train jij (in deze fase) wellicht meer op uithouding dan op snelheid?
(Na enige tijd nadenken en zoekend naar een antwoord:)Tja, wat is uithouding precies? Dat is toch wel een heel breed spectrum. In mijn trainingen loop ik niet langzamer dan 18km/u en ik doe geen duurlopen. Een uur lang lopen op een snelheid van 15km/u wordt door menig 800m-loper uitgevoerd. Bij mijn vorige trainer deed ik wel veel duurlopen en dat doe ik nu dus niet meer. De snelheid van een snelle 800m ligt zo rond de 27km/u, dus lopen met een snelheid van 18km/u is best relaxed.
Mijn hartslag tijdens een duurtraining van ongeveer 45min ligt zo’n beetje rond de 140, als ik een vervangende racefietstraining doe zorg ik dat ik in dezelfde hartslag train als bij het lopen. Bij het ATB’n is de hartslag wel ietsje hoger.

6. Ik las op internet dat je de afgelopen zomer last hebt gehad van een bacteriële infectie. Heb je daar tijdens de crossduathlon nog (lichtelijk) last van gehad?
Nee, ik ben helemaal genezen. We hebben tussentijds nog wat ontlastingsonderzoeken gedaan en daaruit bleek dat momenteel alles goed is. Was wel vervelend want is allesbepalend geweest tijdens mijn outdoorseizoen, toen ik dat opliep kon ik het verder wel vergeten. In die tijd train je op het scherpst van de snede en als je dan ineens 2kg extra afvalt dan is dat teveel.

 

Algemeen:

7. Wat voor een ATB heb je? Ik heb een IDWorx Special Mountain, afgemonteerd met SRAM x.0 en nee, hij is gewoon van aluminum. Ik kan wel een carbon fiets kopen maar ik bedenk dan: ga ik hierdoor harder lopen? Harder fietsen is voor mij niet het uitgangspunt, ik relateer het fietsen wel aan de 800m op de baan.


8. Wat voor een racefiets heb je?
Dat is een oud beestje hoor, een Giant OCR met een Ultegra Triple. Nee, ze hebben tegen mij nog nooit gezegd dat ik een homo ben (dat laatste is een reactie op de opmerking van de interviewer dat hij met een triple in de macho wielerwereld dan een homo is, daar waar de macho met de aanschaf van een compact (maar twee kettingwielen aan de voorkant) eenzelfde bereik heeft, red.)


9.   Wat voor zwemtrainingen doe je in deze periode?
Zwemmen doe ik 100% als herstel, steevast de dag na een wedstrijd. Stelt niet zoveel voor hoor, een beetje techniekdingetjes – ik heb een slechte techniek, maar gelukkig dikke bovenbenen en een behoorlijke kont, dus mijn zwaartepunt ligt toch wel redelijk naar voren. In totaal zwem ik meestal zo tussen de 1,5 en 2km. Zwemmen in een 50m bad vind ik best leuk, wel jammer dat de openingstijden voor vrij zwemmen op on-christelijke tijden ligt.

10. Train je voor een snelle 800m straks veel op kortere afstanden (200/400) of meer op duizendjes of nog langer?
Het is een complex samenspel, moet beide goed ontwikkelen. De snelheid wordt specifieker in het wedstrijdseizoen, ik voer dan steeds meer wedstrijdgerichte trainingen uit met meer snelheid. De echte tempohardheid doe ik op in wedstrijden.
Het is toch vooral zaak om het brein te laten wennen aan de 800m snelheid. Het moet het ritme herkennen via kortere afstanden tot zo’n 500m, hierbij train ik niet op hartslag maar op snelheid. Dit voeren we soms op tot 30km/u op 400-tjes, maar dat brengt ook weer blessurerisico met zich mee.

11. Je bent vaak én langdurig geblesseerd geweest. Waar haal je telkens weer de mentale kracht vandaan om weer terug te komen op niveau?
Ik heb een hele goede samenwerking met mijn mental coach en heb geleerd om plezier te halen uit het leven als topsporter, ik kijk niet alleen maar naar resultaten. Het leven als topsporter is een mooi leven. Al die blessures trek je niet als je daar op focust.
Kleine blessures ontkom je sowieso niet aan, je overdag verstappen kan al gebeuren. Overbelastingsblessures zullen mij niet meer overkomen.

12. De trainingsschema's? Worden die volledig opgezet door je trainer of maak je zelf al een grove planning? We zitten regelmatig met zijn drieën om de tafel – naast trainer Ruben Jongking - noem hem geen triathlontrainer want hij Ruben is ook looptrainer bij AJAX en begeleidt individuele atleten van basketbal tot atletiek en van voetbal tot triathlon - is Marco Hogerland ook heel belangrijk, met hen beslis ik alles -, en zij willen vooral dat ik mijn gevoel aangeef bij bepaalde trainingen. Of ik mij ergens goed bij voel is een belangrijke factor.
We hebben bijna dagelijkse communicatie. De rode draad wordt in de gaten gehouden, maar aanpassingen aan het schema worden wel eens aangebracht. We stellen meestal een schema op voor 3 a 4 weken, langer vooruit plannen blijkt voor ons niet zinvol.
Vantevoren maken we een jaarplan en leggen daarin de toernooien vast, de indoor- en outdoorwedstrijden en wat wordt de snelle wedstrijd.

13. Bij het lopen: hoe varieer je interval, duurwerk en loopscholing?
Het gedeelte over interval en duurwerk is al een beetje aan de orde gekomen in vorige vragen, loopscholing of techniektrainingen komen bijna elke dag aan bod, vinden wij heel belangrijk. Zoals gezegd trainen wij heel specifiek tussen de 18 en 28km/u, niet te langzaam om de juiste techniek te handhaven.
Momenteel train ik per week een omvang van ongeveer 50km per week, in een gewone week vroeger tussen de 80-120km per week en in een topweek zelfs 170km.
Nee, voor de loopscholing heb ik niet een aparte techniektrainer. Ruben Jongking heeft zich vroeger als triatleet gespecialiseerd in techniek in de periode dat hij tegen zijn grenzen aanliep en merkte dat meer trainen niets opleverde. We hebben samen overigens wel een aparte zienswijze op de loopscholing. De atletiekwereld is vrij conservatief, dit wordt best een gewaagde uitspraak, je zult bij ons bijvoorbeeld geen hakken/billen oefeningen aantreffen (geënt op een grotere looppas),
wij richten ons (onder andere) meer op verhogen van de pasfrequentie.

14. Staan je doelen dit jaar al in het teken van Londen 2012. Wat worden je hoofddoelen dit jaar?
Ja, ik wil mij gaan proberen te nomimineren (en volgend jaar dan kwalificeren) voor Londen. Het EK-indoor (1e weekend maart) en het WK Outdoor in Z-Korea zijn mijn hoofddoelen. Ja, voor mijn gevoel lig ik goed op koers om nominatie straks te realiseren.

15. Je bent nu 31. Hoe lang schat je nog mee te kunnen op de 800m? Heb je je al een beeld gevormd van je verdere toekomst als sportman?
2016!!! Ik denk dat ik dan nog niet te oud ben om goed te presteren op de 800m. Als ik het plezier er in kan houden dan moet dat lukken.
Als het niet lukt dan is het met mij wel redelijk gedaan in de atletiek. Ik ga dan niet doorschuiven naar langere afstanden en ben er nog helemaal niet mee bezig wat ik later wil gaan doen. Ligt nog veel te ver weg!! Maar mijn ambities liggen in de richting van vitaliteit. Bewegen / Gezondheid /Voeding / Lifestyle. Ergens daar zal mijn toekomst na de atletiek liggen.

 

Algemene informatie »
Verzekeringen »
Contributie
Bestuur / Commissies
Verkeersregelaars
Vacatures
Clubkleding
Aanmeldingsformulier
Algemene informatie
Ledenvergaderingen
Nieuws
Nieuwsflits »
Nieuwsarchief
Algemeen »
Techniek »
Interviews »
Medisch »
Helden »
Menu vd maand »
Wedstrijdverslagen »
Bike-vakantie in het Zwarte Woud
Boekbespreking: Ard Schenk (Biografie)
Boekbespreking: Jacco Verhaeren (TOP-Coaches)
Boekbespreking: Joop Zoetemelk
Boekbespreking: Marc Herremans 1
Boekbespreking: Zwemmen (Nicola Keegan)
De Keiler in Nunspeet
Fietsexpeditie Siberië
Fietsvakantie Frankrijk - Marjolein Bos
Fietsvakantie Santiago - Anita Schouwaert
Giromania !!
Hardlopen samen met een blinde loper
Mount Ventoux beklimming Louis & Stefan Doorn
Ode aan Marco Pantani
Rien en de Fietsgoden
Skiken met Ingrid Munneke
The Desert Run
Trainingskamp XXL
Trans Alp ATB - Michiel & Marion
Vancouver - trainingskamp
Weissensee - Tonny van Vliet
Zwemanalyse in de Tongelreep
Trainen met de hartslagmeter
Bram Som
Edith van Dijk
Erica Terpstra
Gregor Stam
Kees Vaneman
Leen Pfrommer
Lidia van Bon - WK Masters zwemmen
Mieke Smit
Rob Barel
Afvallen - Mascha Spoor
Overgang en trainen - Mascha Spoor
Piriformis syndroom- Mascha Spoor
Bert Flier
Bruce Lee
Eric van der Linden
Jean Nelissen
Johan Neeskens
Wilco van den Akker
Wilfried de Jong
Gehakttaart met nasikruiden - Joke Lof
Spinaziepannenkoek - Paul Lindeboom
Fietsen
Lopen
Triathlon
zwemmen
Algemene informatie zwemmen
Zwemtrainingen »
Zwemtrainer
Algemeen informatie fietsen
Racefiets trainingen »
ATB trainingen »
Fietsnieuws
Fietstrainers
Veiligheid bij fietstrainingen
Fietstrainingen
Algemene informatie lopen
LOKO Loopcompetitie
Loopnieuws
Looptrainers
Algemene informatie triathlon
Divisie team
Reglementen »
Wedstrijdreglement ITU
Reglement Organisatie Wedstrijden
Wedstrijdkalender TVZ
Route startlocatie Kaap Flevo
Route startlocatie de Parel
Clubrecords
Uitslagen »
Zwemmen
Fietsen
Lopen
Duathlon / Triathlon
Fotoalbums
You tube filmpjes
Contact
N.A.W.-gegevens van TVZ
Wachtwoord wijzigen
Wachtwoord vergeten?

Ogenblik a.u.b. ...