U bent hier: HOME › Nieuws › Nieuwsflits › Algemeen › Fietsvakantie Santiago - Anita Schouwaert

Fietsvakantie Santiago - Anita Schouwaert

St JACOBS FIETSROUTE NAAR SANTIAGO DE COMPOSTELLA
Door Anita Schouwaert

Eindelijk is het dan zover! We hebben er lang naar uitgekeken en veel trainingskilometers gemaakt (deze wel op de racefiets, hoor). En ik moet zeggen: de voorpret was al erg leuk. Allebei een randonneurfiets aangeschaft met waterdichte tassen voor en achter. De fiets hebben we ongeveer 450 km ingereden, en het fietst echt totaal anders dan een race of mountainbike. Daar kwamen we snel achter. De fiets zelf is natuurlijk al stukken zwaarder, en dan de bagage er nog bij!! Dus omdat we maar 14 dagen hadden hebben we de tocht iets ingekort.

We hadden eerst het plan om van Zeewolde tot Bordeaux te fietsen en dan terug met de trein, en volgend jaar daar de tocht weer op te pakken. Maar gezien de zwaarte van het fietsen, besloten we tot Poitiers te fietsen en daar had ik dus treintickets voor besteld zodat we met de fiets terug zouden reizen in de trein.

Vrijdag 6 augustus klikten we met prachtig zonnig weer om 9.00 uur de pedalen vast in onze fietsen, klaar om onze ‘pelgrimstocht’ te beginnen. Vanuit Zeewolde naar Breda, daar zal de eerste overnachting plaatsvinden en pikken we de route op.

Van oorsprong is de St.Jacobsroute naar Santiago de Compostella een historische pelgrimsvoettocht die eeuwenlang gebruikt werd door talloze Santiagogangers, handelaars, kunstenaars, e.d. Onderweg hebben zij zo hun sporen nagelaten. Van oudsher wordt hier door de christenen de apostel Jacobus de Meerdere (Sant-Iago) vereerd. Al in de negende eeuw trokken pelgrims naar het vermeende graf van Sint Jacob. Een belangrijke route gaat vanuit Haarlem over Antwerpen en Chartres naar het zuiden door pelgrimssteden zoals Tours.

De route staat beschreven in een serie van drie boekjes. En staat zeer goed beschreven over het algemeen.

Verschillende keren steken we over met pontjes, lekker even de benen strekken in deze tijd! Rond een uur of half zes besluiten we maar in Geertruidenberg te overnachten in een gezellige Bed en Breakfast. Want wat een gezoek blijkt het te zijn om in Breda te komen. Het staat echt heel slecht aangegeven. We hebben er dan 125 km opzitten. En zijn eigenlijk heel tevreden. Alleen viel het zoeken ons wat tegen dus we zijn benieuwd hoe dat morgen zal gaan met gebruikmaking van het routeboekje. Lekker douchen, lekker eten en voldaan naar bed.

De volgende morgen vertrekken we naar Breda om de route op te pakken. De route brengt ons door prachtige achteraf weggetjes en prachtige stukken van Vlaanderen, langs kanalen en jaagpaden. Vroeger werden hier de boten voortgetrokken door de paarden maar nu hebben ze hier mooie fietspaden van gemaakt. We rijden door tot aan de mooie stad Mechelen en zoeken daar weer een hotel. Eerst even een lekker pilsje op het terras nuttigen, dat hebben we wel verdiend! En een bad is ook wel erg lekker na zo’n dag op de fiets!

Na een goede nachtrust klikken we weer in de pedalen. We komen een jongen tegen: Tom. Die fietst de hele tocht naar Santiago de Compostella en daarna gaat hij nog trekken in Europa. Hij is dan ook drie maanden vrij. Zijn fiets is echt zwaar beladen, hij kampeert nml onderweg en kookt dan zijn eigen maaltijd. Hij fietst de hele dag met ons op, heeft ook hetzelfde fietstempo als wij. Dus dat is heel gezellig. We fietsen door Picardië. Het landschap is prachtig en glooiend, de dorpjes heel stil en soms wat verwaarloosd.
Rond zes uur komen we in St.Quentin aan, de hoofdstad van Picardië. We hebben weer 120 km in de benen, en zijn moe maar voldaan. Dus lekker badderen, uit eten en lekker slapen.

We doen het vandaag rustiger aan, er staat een harde wind en we fietsen door grootschalige akkerbouwgebieden met weinig leven in de brouwerij. We hebben allebei ook echt last van ons zitvlak, dus na 70 km overnachten we in de mooie plaats Compiègne. Na het eten gaat het daar enorm regenen. We beseffen dat we tot nu toe geluk hebben gehad met het weer!
Grijs en motregen…. Dat is wat we de volgende ochtend zien als we de gordijnen openen. Maar na het ontbijt is het bijna droog. Tot we weer fietsen, dan begint het te regenen. Dus regenjasjes aan. Na de bui weer uit want je zweet als een gek hierin. Dit herhaalt zich nog een paar keer die dag.
We komen nu een echtpaar tegen en blijven samen op fietsen. Het is heel gezellig. In Les Marines, een piepklein gehucht, overnachten we en gaan we gezellig uit eten met zijn vieren.

Deze dag willen we net als onze fietsvrienden eindigen in Chartres. We rijden door prachtige heuvelachtige landschappen om na 100 km te eindigen in….. Chartres. Daar drinken we eerst een lekker biertje met zijn vieren (misschien waren het er wel meer)! Dan gaan we weer badderen, lekker dineren en overnachten we weer gezamenlijk. Zij houden morgen een rustdag.

De volgende morgen na het ontbijt nemen we afscheid van onze vrienden en wandelen met de fiets aan de hand door het prachtige Chartres. We bezoeken de mooie kathedraal natuurlijk ook nog even. Dan klikken we weer in. Eigenlijk wilden we niet zo ver, maar uiteindelijk werd het toch 90 km voordat we in Ferteval overnachten. Het landschap blijft prachtig om doorheen te fietsen: dalletjes, langs watertjes, hoger gelegen vlaktes en pittoreske dorpjes, het komt allemaal voorbij en je krijgt er echt geen genoeg van.
We overnachten dit keer in een echt kasteel met chambre d’hotes. Een hele lieve kasteelvrouwe ontvangt ons en maakt zelfs een heerlijk 4 gangen diner speciaal voor ons!! Het kasteel lag nml in the middle of nowhere en wij hadden echt geen zin meer om op de fiets op zoek te gaan naar een eetgelegenheid. Dus toen ik vroeg of het mogelijk was in het kasteel te eten, zei ze dat ze wel iets voor ons kon maken. Om 8 uur zouden we aan tafel gaan. We wisten natuurlijk niet dat het een 4 gangen diner zou worden dus we waren compleet verrast en rolden overvol van tafel. De volgende morgen waren we benieuwd naar wat dit diner zou kosten want dat hadden we van tevoren niet gevraagd. 14 € per persoon moesten we extra afrekenen. Ongelooflijk, toch!!!!

Vandaag fietsen we naar Tours, hebben we besloten. Het weer is zoals de voorgaande dagen, koel met soms een zonnetje en soms een dreigende wolk. In Vendome drinken we koffie en maken foto’s bij de St Jacob kapel.
Dit is trouwens een heel leuk stadje! Niet veel later komen we Tom weer tegen op de fiets en gezamenlijk fietsen we naar Tours. Daar drinken we gezamenlijk een lekker biertje en Tom gaat op zoek naar een camping en wij naar een hotel alwaar het vaste ritueel begint: badderen, uit eten, slapen! Heerlijk

De volgende morgen kost het voor het eerst de nodige moeite om Tours uit te komen. We blijven verkeerd rijden. Na meer dan een week op de fiets naderen we de 1000 km en zijn we toe aan wat rust. We besluiten na 50 km in St. Maure de Touraine in hotel Cheval Blanc te overnachten. Een echt typisch Frans hotel. Het diner was daar nml voortreffelijk! Terwijl het hotel er zelf nou niet prachtig uitzag. Heel verrassend. We wandelen wat door het plaatsje en lezen wat.

Vandaag wordt een lekkere warme dag. We denken te merken dat we echt veel zuidelijker zitten qua temperatuur. Er volgt weer een prachtig landschap. We zijn blij als we in Poitiers aankomen. Dit is eigenlijk onze eindbestemming maar op vrijdag vertrekken we pas en het is maandag. We besluiten om de tocht te verlengen tot Angoulème dan kunnen we hem ook daar weer oppikken volgend jaar. We zijn dus in twee dagen daar naar toe gefietst. En op de laatste dag voordat we Angouleme binnenreden hoorden we een bekende groet achter ons en ja hoor…….daar was Tom weer!! Met zijn drieën hebben we ter afscheid wat gedronken op een terrasje en toen scheidden onze wegen zich definitief. In ons hart hadden we graag nog mee gegaan met Tom, maar ja….

Na de overnachting de trein terug naar Poitiers genomen. Lekker dagje door Poitiers geslenterd en de volgende ochtend 9.00 uur in de trein naar huis.
Dat was ook nog een ervaring; we kwamen met de TGV op Gare du Montparnasse aan en moesten op de fiets dwars door Parijs om naar Gare du Nord te komen. Daar vertrok namelijk onze trein vandaan. Het was een hele aparte ervaring om bepakt en bezakt door het centrum van Parijs te rijden. Zeker omdat mensen aan wie wij de weg vroegen stomverbaasd waren dat we dit op de fiets wilden doen. En ook zeiden “c’est impossible!!. We werden er een beetje onzeker van. Maar aangezien we maar 1½ uur overstaptijd hadden reden we als een gek door Parijs. Maar we waren er binnen een half uur en hadden nog tijd om lekker in Parijs te lunchen voordat we verder gingen. Uiteindelijk hebben we 8x over moeten stappen en arriveerden we om half 9 in Amersfoort.

Volgend jaar hebben we weer een mooi doel om te bereiken. Dan vertrekken we vanuit Angoulême en hopen dan tot in Santiago de Compostella te komen.

Algemene informatie »
Menu vd maand »
Wedstrijdverslagen »
Bike-vakantie in het Zwarte Woud
Boekbespreking: Ard Schenk (Biografie)
Boekbespreking: Jacco Verhaeren (TOP-Coaches)
Boekbespreking: Joop Zoetemelk
Boekbespreking: Marc Herremans 1
Boekbespreking: Zwemmen (Nicola Keegan)
De Keiler in Nunspeet
Fietsexpeditie Siberië
Fietsvakantie Frankrijk - Marjolein Bos
Fietsvakantie Santiago - Anita Schouwaert
Giromania !!
Hardlopen samen met een blinde loper