U bent hier: HOME › Nieuws › Nieuwsflits › Medisch › Piriformis syndroom- Mascha Spoor

Piriformis syndroom- Mascha Spoor

HET PIRIFORMIS SYNDROOM

Door Mascha Spoor

 

Subtitel: Het belang van ons achterwerk!

Vele lopers en fietsers denken dat het voldoende is om sterke beenspieren te hebben voor het goed kunnen bedrijven van deze sporten. Maar laten we de billen niet vergeten. Vandaar een stukje over het Piriformis syndroom.

Wat is de Piriformis en wat is het syndroom?

De m. piriformis is één van de bilspieren (een diepliggende), die loopt van het staartbeen naar de binnenzijde van het bovenste deel van het dijbeen en is erg gevoelig voor overbelasting, waardoor die behoorlijk op kan zetten en zelfs spierknopen/-verhardingen kan gaan vormen. Tot zover is er nog niet veel aan de hand. Maar omdat daar direct onder de zeer belangrijke zenuw n. ischiadicus loopt, wordt die dan al heel gauw afgeklemd met als gevolg een pijnlijke bil, met uitstraling naar heup en (boven)benen met steken tot zelfs pijn en steken in achterzijde onderbenen en tintelingen tot in de voeten. Bovendien lopen daar ook nog belangrijke bloedvaten tussendoor, wat ook voor een verstoorde bloedsomloop kan zorgen. Een complexe situatie dus, maar niet een die onoplosbaar is. Hij moet echter wel adequaat behandeld worden, want naast het ongemak kan een opgezwollen en gespannen piriformis ook de geslachtszenuwen afknellen, hetgeen bij mannen niet alleen pijn in de geslachtsdelen kan veroorzaken maar ook impotentie tot gevolg kan hebben en pijn in het rectale gebied bij beide seksen.

De n. ischiadicus vindt zijn oorsprong in de zenuwwortel vanuit de lumbale wervelkolom (L5-S1). Er moet dus eerst worden uitgesloten dat er sprake kan zijn van letsel aan de wervels of tussen wervelschijven (blokkade/breuk/verschuiving/kanteling) die verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor de klachten. Ook moet een geblokkeerd SI-gewricht of te slappe gewrichtsbandjes uitgesloten worden. Dan pas komt de mogelijkheid van het piriformissyndroom om de hoek kijken.
De bovenstaande factoren geven dezelfde symptomen. Alleen zal de plaats van oorsprong verschillen. Maar allen hebben vaak uitstraling naar het been tot gevolg.

Een uitstralende pijn richting lies en voorzijde been, kan ook duiden op een SI-stoornis of beklemming van de n. femoralis. Dit komt vaak voor bij lange afstandlopers en sprongsporten en heeft meestal te maken met vergrootte paslengte of krachtige (lengte)spagaatachtige bewegingen.

Veroorzakende factor

De hoofdoorzaak ligt bijna altijd in overbelasting (vaak i.c.m. te lage belastbaarheid), door welke omstandigheid dan ook. Het kan met houding en bewegingspatroon te maken hebben in werk-, thuis-, en/of vrije tijd situatie, maar ook anatomische achtergronden hebben. Dat laatste moet door specialisten onderzocht en verholpen worden. Belangrijk is om de oorzaak te achterhalen want als daar niets aan gedaan wordt, zal het probleem nooit worden opgelost of zal het (zelfs na schijnbare genezing) t.z.t. met de regelmaat terugkomen en een chronisch karakter kunnen krijgen.

Enkele mogelijke oorzaken op een rij:

·         Scheefstaand bekken;

·         Beenlengteverschil;

·         Onjuiste afstelling fiets, waardoor verkeerde houding (gekanteld) bekken;

·         Zwemligging in het water, zo vlak mogelijk;

·         Oude(re) hardloopschoenen;

·         Te lage eiwit- en vitamine C inname;

·         Traumamoment in het verleden en/of

·         Insufficiëntie van de buik- en rugspieren.

 

Behandeling

De behandeling begint in eerste instantie met de 50% vermindering-regel, ofwel: 50% van de trainingsomvang, 50% van de trainingsfrequentie en 50% van de trainingsintensiteit. Er moet wel actief bewogen blijven worden. Een goede bloedcirculatie bevordert het genezingsproces. Afvalstoffen moeten worden afgevoerd en de juiste voedingstoffen moeten worden aangevoerd.

Daarnaast bestaat een behandeling mijns inziens altijd uit één of meer van onderstaande aspecten (indien geïndiceerd):

Ø  Beoordeling looppatroon;

Ø  Nieuwe hardloopschoenen, evt. aangevuld met steunzolen;

Ø  Fietsmeting;

Ø  Bekijken / aanpassen voedingspatroon, evt aangevuld met een voedingsupplement;

Ø  Manuele behandeling;

Ø  Rekoefeningen;

Ø  Core-stability training en/of

Ø  Krachttraining.

Voor meer informatie of het willen maken van een afspraak, kunt u contact met mij opnemen, via mascha@fysio-luxor.nl of 522 25 25.

 

 

 

Algemene informatie »
Verzekeringen »
Contributie
Bestuur / Commissies
Verkeersregelaars
Maatschappelijke stage
Vacatures
Clubkleding
Aanmeldingsformulier
Algemene informatie
Ledenvergaderingen
Nieuws
Nieuwsflits »
Nieuwsarchief
Algemeen »
Techniek »
Interviews »
Medisch »
Helden »
Menu vd maand »
Wedstrijdverslagen »
Bike-vakantie in het Zwarte Woud
Boekbespreking: Ard Schenk (Biografie)
Boekbespreking: Jacco Verhaeren (TOP-Coaches)
Boekbespreking: Joop Zoetemelk
Boekbespreking: Marc Herremans 1
Boekbespreking: Zwemmen (Nicola Keegan)
De Keiler in Nunspeet
Fietsexpeditie Siberië
Fietsvakantie Frankrijk - Marjolein Bos
Fietsvakantie Santiago - Anita Schouwaert
Giromania !!
Hardlopen samen met een blinde loper
Mount Ventoux beklimming Louis & Stefan Doorn
Ode aan Marco Pantani
Rien en de Fietsgoden
Skiken met Ingrid Munneke
The Desert Run
Trainingskamp XXL
Trans Alp ATB - Michiel & Marion
Vancouver - trainingskamp
Weissensee - Tonny van Vliet
Zwemanalyse in de Tongelreep
Trainen met de hartslagmeter
Bram Som
Edith van Dijk
Erica Terpstra
Gregor Stam
Kees Vaneman
Leen Pfrommer
Lidia van Bon - WK Masters zwemmen
Mieke Smit
Rob Barel
Afvallen - Mascha Spoor
Overgang en trainen - Mascha Spoor
Piriformis syndroom- Mascha Spoor
Bert Flier
Bruce Lee
Eric van der Linden
Jean Nelissen
Johan Neeskens
Wilco van den Akker
Wilfried de Jong
Gehakttaart met nasikruiden - Joke Lof
Spinaziepannenkoek - Paul Lindeboom
Fietsen
Lopen
Triathlon
zwemmen
Algemene informatie zwemmen
Zwemtrainingen »
Zwemtrainer
Algemeen informatie fietsen
Racefiets trainingen »
ATB trainingen »
Fietsnieuws
Fietstrainers
Veiligheid bij fietstrainingen
Fietstrainingen
Algemene informatie lopen
LOKO Loopcompetitie
Loopnieuws
Looptrainers
Algemene informatie triathlon
Divisie team
Reglementen »
Wedstrijdreglement ITU
Reglement Organisatie Wedstrijden
Wedstrijdkalender
Route startlocatie Kaap Flevo
Route startlocatie de Parel
Clubrecords
Uitslagen »
Zwemmen
Fietsen
Lopen
Duathlon / Triathlon
Fotoalbums
You tube filmpjes
Contact
N.A.W.-gegevens van TVZ
Wachtwoord wijzigen
Wachtwoord vergeten?

Ogenblik a.u.b. ...