U bent hier: HOME › Nieuws › Nieuwsflits › Algemeen › Fietsvakantie Frankrijk - Marjolein Bos

Fietsvakantie Frankrijk - Marjolein Bos

Zeewolde – Sts. Maries de la Mer

Door Marjolein Bos

 

In het voorjaar was bij ons de vraag: ‘hoe en waarheen gaan we dit jaar met de vakantie? Wordt het Italië of Frankrijk, gaan we met de auto (fietsen achterop) of gaan we vanuit huis fietsen? De fietsroute “De groene weg naar de Middellandse Zee” lijkt ons wel wat, maar ja, halen we dat wel in 3 weken? Vanaf Maastricht is het ongeveer 1400 km en we willen vanuit Zeewolde starten, dus dat wordt ongeveer 1700 km. En zou het weer wel goed zijn, want met regen fietsen is erg vervelend’. Uiteindelijk hebben we de knoop doorgehakt, we gaan fietsen, de heenweg tenminste want terug gaan we met de trein, lekker comfortabel. We nemen ook wat extra vakantiedagen op zodat we 3 ½ week de tijd hebben. In de fietsvakantiewinkel hebben we de routebeschrijving gekocht. Dit om te voorkomen dat we op de drukke doorgaande wegen zouden terechtkomen. Fietspaden kennen ze in België, Luxemburg en Frankrijk nauwelijks, maar er zijn wel heel veel rustige weggetjes, waar je bijna geen verkeer tegenkomt. In Frankrijk zijn over het algemeen zelfs de kleinste weggetjes goed geasfalteerd. In de buurt van grotere plaatsen moeten we soms over grotere en drukkere wegen fietsen en dat is geen pretje. Het verkeer houdt op die drukkere wegen wat minder rekening met fietsers, vooral voor vrachtwagens moet je uitkijken en je stuur goed vasthouden. De route gaat door de Ardennen, Luxemburg, de Vogezen, de Jura, de Drome en de Camarque. De echte bergen worden vermeden, het hoogste punt is ongeveer 600 meter.

Vooraf hebben we als training veel op de racefiets gefietst. Helaas hebben we in de Flevopolder geen heuvels en daardoor bestond onze enige heuveltraining uit rondjes Harderwijk-Garderen-Nijkerk, waarbij de bruggen en het vals plat bij Garderen de heuvels waren. Op 16 juni zijn we bepakt en bezakt vertrokken. Er was slecht weer voorspeld, maar op het moment van vertrek was het een beetje zonnig dus dat viel best mee. Voor het stuk van Zeewolde naar Maastricht hebben we grotendeels de landelijke fietsroutes gevolgd. Eerst de LF21 en vanaf Arnhem de LF3 tot Maastricht. Deze eerste 300 km gebruikten we om te wennen aan het fietsen met bagage (we kamperen, dus we hebben best veel spullen bij ons), te wennen aan elke dag verder fietsen en vooral te wennen aan het zadel. Na 3 dagen fietsen waren we in Oost Maarland (net onder Maastricht) en daar kwamen we al de eerste fietsers tegen die dezelfde route willen rijden als wij. Tijdens de hele route zijn we veel fietsende Nederlanders tegengekomen. Het weer was nog steeds goed, tot nu toe een keer geschuild voor een bui. Gelukkig dat de weervoorspellers er vaak naast zitten. Na 3 dagen vlakke wegen in Nederland te hebben gereden, gaat het na de grens meteen omhoog, eerst vals plat en daarna echt omhoog. Gelukkig hebben we een trippeltje op de fietsen zitten. Onder 2 bomen hebben we 15 minuten moeten schuilen voor de regen en het onweer, maar daarna werd het droog en hebben we (op een heel klein buitje na op de dag dat we bij de Middellandse zee aankwamen) de rest van de vakantie overdag geen regen meer gehad. ’s Nachts blijkt het in de Ardennen erg koud te kunnen worden, slechts 5 graden en ook overdag is het vooral ’s ochtend niet echt warm. Als je omhoog moet fietsen is dat niet zo erg, maar naar beneden is het vreselijk. Doordat de rivieren in de Ardennen meestal van oost naar west lopen en onze route van noord naar zuid, moesten we steeds afdalen naar het rivierdal om vervolgens weer omhoog te fietsen het dal uit. Een behoorlijk vermoeiende bezigheid dus. Deze heuvels zijn toch een stuk zwaarder dan het aquaduct en de brug bij Harderwijk. Fietsten we in Nederland nog tussen de 90 en de 110 km per dag, in de Ardennen houden we het op 65 km per dag.

 

Er zijn in de Ardennen gelukkig veel campings, dus dat is geen probleem. In het routeboekje staan alle campings aangegeven, zodat we elke dag konden bepalen waar we heen wilden. In 4 dagen zijn we België en Luxemburg door. Op wat zadelpijn na hebben we geen mankementen (fysiek niet en materieel niet). In Noord Frankrijk is het aanbod van campings een stuk minder, de eerste dag zouden we ruim 110 kilometer moeten fietsen om op de volgende camping aan te komen. Dit eerste deel van de route in Frankrijk gaat voortdurend omhoog en omlaag. Het zijn steeds korte hellingen, niet moeilijk maar door de herhaling erg vermoeiend. We hebben deze dag ook erg veel last van de wind. Hij komt vooral van de rechterzijkant, waardoor we steeds moeten tegensturen. Soms hebben we de wind ook tegen, waardoor je in de afdaling moet trappen omdat je anders niet beneden komt. De camping halen we deze dag niet en we gaan een stukje van de route af om in een hotel te overnachten. We genieten van de luxe om, na 7 dagen op een matje te hebben geslapen, nu in een echt bed te liggen. De volgende dag is de wind wel iets gaan liggen en de heuvels die we tegenkomen gaan iets geleidelijker omhoog en dat fietst een stuk prettiger. Omdat dit deel van de route makkelijker is, fietsen we 2 dagen wat langere afstanden. Ons routeboekje geeft ook wat informatie over plaatsen en streken waar we doorheen fietsen. Zo lezen we bijvoorbeeld dat na een steile klim naar Jésonville we over de grote Franse waterscheiding komen. De regen die voor de heuvel valt komt via de Maas en de Moezel in ons land in de Noordzee terecht en de regen die aan de andere kant valt komt via de Rhone in de Middellandse zee terecht. Toch leuk om te weten.

 

In het deel van de Vogezen waar wij fietsen, zijn de dorpjes nog niet echt gezellig. Vaak zijn ze zo goed als uitgestorven omdat de bevolking er wegtrekt. In de Jura is dat heel anders en zo kunnen we na 1100 km fietsen voor het eerst ’s middags op een terrasje een welverdiend glaasje koude, witte wijn drinken. Omdat het overdag steeds warmer wordt, staan we meestal om halfzeven op (het lijkt wel op een gewone werkdag) en zitten om 8 uur op de fiets. Voordeel is dat we meestal tussen 13.00 en 14.00 op de volgende camping zijn. De Jura is prachtige streek om te fietsen en we genieten, ondanks de soms steile klimmen, enorm. De uitzichten die je hebt na een beklimming zijn geweldig. Dit geldt trouwens voor de hele route. Na de Jura fietsen we naar de Drome. Om daar te komen, moeten we eerst een stuk door het Rhonedal fietsen. (Vlak, saai, veel industrie en graanvelden. Geef mij de Flevopolder maar.) Als we door een wegopbreking een keer de weg kwijtraken, worden we meteen door een hulpvaardige Fransman weer de juiste richting opgestuurd. De Fransen zijn buitengewoon vriendelijk en hulpvaardig. We worden, vooral door racefietsers, altijd begroet of ‘bon courage’ toegewenst. In de Drome begint het klimmen pas echt. We zijn er inmiddels al zo aan gewend dat we een aangekondigde steile klim niet eens meer steil vinden. Tussen Crest en Valreas hadden we een echte bergetappe met 2x een klim van 7 km. Vooral de eerste klim is prachtig. We fietsen de Pas de Lauzens over een prachtige, maar smalle weg tussen de rotsen door. Gelukkig komen we bijna geen auto’s tegen. Na de tweede klim volgt er een afdaling van 8 km naar Valreas. Vanaf Valreas wordt het vlakker. We dalen af naar zee niveau. Hierdoor kunnen we ook weer langere afstanden fietsen. De laatste 40 km fietsen we door de Camarque. Behalve mooie, zwarte stieren, die helaas gebruikt worden voor stierengevechten, is er weinig te zien. Geen mensen, geen terrasjes en ook geen zon. Al is dit laatste wel prettig omdat je in de Camarque totaal geen beschutting hebt tegen de zon en het er erg warm kan zijn. Vlak voor het einde hebben we zelfs nog wat regen. Maar na de bui wordt het droog, zonnig en warm. Vlak voor Stes. Maries de la Mer zien we nog wel veel flamingo’s en dat is erg leuk. Om halféén bereiken we na precies 3 weken en 1640 km fietsen Stes. Maries de la Mer. Na de rust van de afgelopen weken, lijken we op een soort kermis terechtgekomen te zijn, veel hotels, veel restaurants en een camping met 3000 plaatsen. ‘s Avonds hebben we het halen van onze bestemming uitgebreid gevierd en de volgende dag zijn we teruggefietst naar Avignon, omdat daar vandaan onze trein naar Nederland zal vertrekken. We komen daar op donderdag aan en hebben dan vrijdag onze eerste rustdag van de vakantie. Op zaterdag gaan we met de autotrein terug naar Nederland. De terugreis gaat een stuk sneller dan de heenreis en na een avond en nacht in de trein staan we op zondagmorgen op het station in Den Bosch. We gaan vervolgens naar Nijkerk met de trein en fietsen het laatste stukje naar huis.

 

Na 1764 km fietsen zijn we weer thuis. We kunnen terugkijken op een geslaagde vakantie. De route was erg mooi en zeer goed beschreven, het weer werkte mee en we hebben geen problemen met de fietsen gehad. Als er iemand zin krijgt om een keer op de fiets op vakantie te gaan, kijk dan eens op www.pirola.nl, www.fietskaartinformatiestichting.nl of www.fietsvakantiewinkel.nl. De route die wij gefietst hebben is beschreven door Ben van Kan en Boudewijn van der Vlist, maar er zijn nog heel veel andere routes naar o.a Oostenrijk, Italië en Frankrijk. Wij vinden het leuk om met bepakking, zonder verplichting zelf elke dag de afstand naar de volgende camping te kunnen bepalen en ’s avonds ons eigen prutje te koken., Maar er zijn ook volop mogelijkheden om met bagagevervoer, geheel verzorgd, met of zonder kinderen, van camping naar camping of van hotel naar hotel te fietsen.

 

Algemene informatie »
Verzekeringen »
Contributie
Bestuur / Commissies
Verkeersregelaars
Maatschappelijke stage
Vacatures
Clubkleding
Aanmeldingsformulier
Algemene informatie
Ledenvergaderingen
Nieuws
Nieuwsflits »
Nieuwsarchief
Algemeen »
Techniek »
Interviews »
Medisch »
Helden »
Menu vd maand »
Wedstrijdverslagen »
Bike-vakantie in het Zwarte Woud
Boekbespreking: Ard Schenk (Biografie)
Boekbespreking: Jacco Verhaeren (TOP-Coaches)
Boekbespreking: Joop Zoetemelk
Boekbespreking: Marc Herremans 1
Boekbespreking: Zwemmen (Nicola Keegan)
De Keiler in Nunspeet
Fietsexpeditie Siberië
Fietsvakantie Frankrijk - Marjolein Bos
Fietsvakantie Santiago - Anita Schouwaert
Giromania !!
Hardlopen samen met een blinde loper
Mount Ventoux beklimming Louis & Stefan Doorn
Ode aan Marco Pantani
Rien en de Fietsgoden
Skiken met Ingrid Munneke
The Desert Run
Trainingskamp XXL
Trans Alp ATB - Michiel & Marion
Vancouver - trainingskamp
Weissensee - Tonny van Vliet
Zwemanalyse in de Tongelreep
Trainen met de hartslagmeter
Bram Som
Edith van Dijk
Erica Terpstra
Gregor Stam
Kees Vaneman
Leen Pfrommer
Lidia van Bon - WK Masters zwemmen
Mieke Smit
Rob Barel
Afvallen - Mascha Spoor
Overgang en trainen - Mascha Spoor
Piriformis syndroom- Mascha Spoor
Bert Flier
Bruce Lee
Eric van der Linden
Jean Nelissen
Johan Neeskens
Wilco van den Akker
Wilfried de Jong
Gehakttaart met nasikruiden - Joke Lof
Spinaziepannenkoek - Paul Lindeboom
Fietsen
Lopen
Triathlon
zwemmen
Algemene informatie zwemmen
Zwemtrainingen »
Zwemtrainer
Algemeen informatie fietsen
Racefiets trainingen »
ATB trainingen »
Fietsnieuws
Fietstrainers
Veiligheid bij fietstrainingen
Fietstrainingen
Algemene informatie lopen
LOKO Loopcompetitie
Loopnieuws
Looptrainers
Algemene informatie triathlon
Divisie team
Reglementen »
Wedstrijdreglement ITU
Reglement Organisatie Wedstrijden
Wedstrijdkalender
Route startlocatie Kaap Flevo
Route startlocatie de Parel
Clubrecords
Uitslagen »
Zwemmen
Fietsen
Lopen
Duathlon / Triathlon
Fotoalbums
You tube filmpjes
Contact
N.A.W.-gegevens van TVZ
Wachtwoord wijzigen
Wachtwoord vergeten?

Ogenblik a.u.b. ...