U bent hier: HOME › Nieuws › Nieuwsflits › Interviews › Edith van Dijk

Edith van Dijk

Inmiddels 12,5 jaar geleden vond onderstaand interview plaats met de latere recordhouder Kanaalzwemmen (van Calais naar Dover in 9u 10min in 2003), dat nu weer actueel is vanwege ons Zwemdoel 2014 (Nautische Mijlen Cuijk-Grave)

INTERVIEW EDITH VAN DIJK

Ook zo stuk gezeten na de clubwedstrijd over wel 500 meter? En altijd gedacht dat van alle sporters triatleten de meeste trainingsuren maken? De langste afstanden afleggen, het meest afzien, de ultieme duursporters zijn?
Op de dag van het interview is Edith (27) net terug van een paar weken hoogtestage in Spanje. Die ochtend heeft ze 2 uur gezwommen aan het eind van de middag volgt een tweede training van nog eens 2 uur. Een rustig dagje voor iemand die gewend is aan trainingsweken van 36 uur.

Wat is marathonzwemmen eigenlijk? Bij marathonzwemmen zwem je 25 km of meer maar daarnaast zijn er ook kortere afstanden Zo zwem je bij het EK en WK niet alleen een 25 km maar ook een 5 km. Verder is er een wereldbekercircuit met afstanden van tussen de 10 en 88 km. Die 88 km is het maximum, al werd dit verlengd tot 95 km. De wedstrijd was namelijk in de Rio Parana in Argentinië. Je moet een goede plaats hebben om te starten en om weer aan land te gaan en als er dan na 88 km geen goede plek is dan wordt het parcours gewoon wat langer. Overigens was die 95 km wel met de stroom mee, daarom deed ik er maar 10 uur over.

 

Ik denk even aan die 4 km in Almere en de extra meters die veel mensen daar maken als ze zigzaggend op zoek zijn naar de boeien of naar de finish op het strand. Hoe hou je op een stuk van 88 km je koers recht?

Je start in zo’n wedstrijd meestal met 25 deelnemers, dames en heren door elkaar. Per persoon vaart er een boot mee met daarop een coach. Die boot vaart steeds naast je en houdt de goede koers vast, dus zolang je zorgt dat je daar naast blijft zwemmen maak het niet al te veel overbodige kilometers. Je coach reikt de voeding aan, hij heeft daarvoor een stok met een ring en daarin zit dan je bidon. Die pak je vast, snel drinken en weer door. Ik drink meestal elke 15-20 minuten een bidon met koolhydratendrank. De lokale organisatie zorgt voor de boten en dat gaat helaas wel eens mis. Zo had ik op het EK van vorig jaar op de 25 km een boot die pas laat langszij kwam en op een gegeven moment ook weer wegging waardoor ik mijn koers kwijtraakte. Vaak regelt de lokale organisatie ook een coach voor je. Dat gaat goed zolang die persoon Engels spreekt, maar het wordt moeilijker als je alleen in het Turks kunt communiceren. Wat dat betreft ben je dus behoorlijk afhankelijk van die lokale organisatie.

Ik heb nog nooit in een kooi gezwommen, dat doen alleen de mensen die een oversteek maken, bijvoorbeeld van Florida naar Cuba, waar er kans op haaien is. Over haaien gesproken: ik was eens in Perth aan het trainen toen ik op nog geen 15 meter afstand een grote vin naast me zag. Haaien! Ik ben nog nooit zo snel naar de kant gezwommen. Of het echt een haai is geweest weet ik niet, andere deelnemers zeiden dat het ook een dolfijn geweest zou  kunnen zijn!

Wij zwemmen in wetsuits en dat zie ik jullie nooit doen. Waarom eigenlijk niet?

Wetsuits zijn bij ons verboden. Ik zwem alleen in badpak en als het koud is smeer ik me in met vaseline. Vanwege de kou is het wel goed om een klein vetlaagje te hebben, dat isoleert.

Als zwemmer mag je daarom niet te zwaar maar ook weer niet te licht zijn. Ik ben zelf 63 kilo bij een lengte van 1.78. Behalve dat wetsuits verboden zijn leveren ze voor goede zwemmers ook weinig voordeel op. Ik zie wat dat betreft meer in de nieuwe haaievinnenpakken, daarmee heb je minder weerstand en de goede zwemmers kunnen er aardig wat tijd mee winnen. Jammer alleen dat ze zo duur zijn, rond de fl. 1000,=.

Soms hebben we juist te maken met erg warm water. Omdat je je warmte dan niet kwijt kunt aan het water krijg je last van vochtophoping en zwelt alles helemaal op, na de wedstrijd trekt dat vanzelf weer weg. Ik herstel sowieso makkelijk van een wedstrijd. Als je uit het water komt moet je wel eerst rustig blijven zitten omdat je je evenwicht kwijt bent, maar daarna kan ik al  snel weer dingen doen. Zoals goed afspoelen, want je bent helemaal vies van het water, de planten en het zout. Of lekker laten masseren, heerlijk!

Voor triatleten is Hawaï de ultieme wedstrijd, uniek qua historie en sfeer. Bij het marathonzwemmen zijn er meerdere van dit soort wedstrijden.

Bij de wedstrijd in Argentinië in de Rio Parana, hadden we 200.000 toeschouwers en de wedstrijd werd live uitgezonden. Die toeschouwers stonden voornamelijk op bruggen over de rivier en moesten zelfs betalen om daar te mogen staan. Vanaf die brug strooien ze allemaal bloemblaadjes over je heen. De wedstrijd werd eigenlijk in het weekend gehouden maar moest worden uitgesteld naar maandag. Omdat er dan veel minder mensen zouden komen kijken hebben ze van die maandag gewoon een nationale vrije dag gemaakt. Fantastisch, hè! En dit enthousiasme zie je ook bij andere wedstrijden.

Wanneer ben je begonnen met het langere werk?

Ik zwem al vanaf mijn 10e. Op mijn 13e ben ik begonnen met langebaanzwemmen, dat zijn afstanden van 2 tot 3 km. In 1990 werd ik 5e op het NK over de 5 km. En mijn trainers stimuleerden me daarna om meer lange afstanden te gaan trainen. Ik heb toen in 1990 en 1991 meegedaan aan wedstrijden in Nederland over 16 en 21 km. In 1993 deed ik voor het eerst mee aan de EK, de 5 en 25 km. In 1994 deed ik mee aan wedstrijden in Brazilië en werd ik op het WK 18e op de 25 km. Vanaf 1995 ben ik ook gaan meedoen aan Worldcup wedstrijden, in dat jaar werd ik bij het EK 2e op de 25 km. Andere prestaties zijn onder andere een 2e plaats op de 5 km en 3e op de 25 km bij het WK in 1998 en een eerste plaats bij de Europacup in dat jaar. Vorig jaar werd ik 5e op de 25 km en 5e op de 5 km bij het EK. Dat lijken mindere prestaties, maar alle dames finishten toen vlak na elkaar.

In Nederland heb je 10 wedstrijden per jaar van 5 km of langer. Zo is er een wedstrijd in Scheepwolde van 15 km, 1 in het IJsselmeer van 21 km en 1 in de Lek van Beusichem naar Culemborg van 6 km.

Veel tijd om wedstrijden in Nederland te zwemmen heb ik overigens niet: in januari en februari wedstrijden in Zuid-Amerika, van maart tot en met juni trainingskampen in bijv. Spanje of Arizona, in juli wedstrijden in Noord-Amerika en in augustus in Europa.

Normaal gesproken ben ik dan van september tot en met december thuis, waarna het hele jaarschema zich herhaalt, Maar dit jaar zal ik ook in november ver van huis zijn omdat dan het WK (5 en 25) wordt gehouden in, jawel….Hawaï. Op hetzelfde parcours waar enkele weken eerder de triathlon van start gaat. Al met al is ben ik dus per jaar rond de 25 weken van huis. En zowel thuis als in het buitenland worden er lange trainingsweken gemaakt.

Druk programma. Bouw je wel eens een rustperiode in?

In september heb ik meestal een maand rust. Daarna begin ik met rustig opbouwen in de vorm van 3 tot 5 trainingen per week. In drie weken tijd zit ik dan op 5 uur per dag, dus 30 uur per week. Uiteindelijk kom ik uit op rond de 6 uur per dag, zo’n 36 uur in de week en dit hou ik de rest van het seizoen vol. Ook in de week voor een wedstrijd train ik meestal nog 15 tot 20 uur. Naast trainen in het zwembad doe ik aan krachtraining, met name om de schouders te versterken. Verder doe ik op zo’n krachttraining aan fietsen, lopen op de loopband en steppen.

Ik train vaak in Hoorn bij mijn club ZVH, daarnaast train ik ook wel in andere zwembaden. Als ik met mijn club train dan zwem ik van 6 tot half acht ’s ochtends en daarna ga ik verder tussen de recreatieve banenzwemmers. Dat is niet altijd ideaal, maar het moet wel want ik wil aan mijn uren komen.

Ik train aan de hand van schema’s die mijn trainer Jaap van Goor voor mij maakt, hij is de vader van mijn vriend Hans. Jaap werkt overdag en is daarom weinig aanwezig bij mijn trainingen. Op zaterdag komt hij altijd wel kijken en dan geeft hij af en toe aanwijzingen. Mijn slag is bijna goed, alleen mijn beenslag kan beter. Ik heb weinig voortstuwing, mijn benen gaan meer van links naar rechts in plaats van op en neer. Maar om dat er uit te halen zou me teveel tijd en moeite kosten, die tijd kan ik beter besteden aan ‘’gewoon’’ trainen.

Bij wedstrijden gaat of Jaap of vriend Hans (zelf ook een goede marathonzwemmer geweest) mee als coach, soms gaat ze ook alleen en zorgt de lokale organisatie voor een coach. Want marathonzwemmen is geen vetpot, ook niet als je tot de top behoort.

Kun je leven van deze, in Nederland, niet zo vaak op tv vertoonde sport?

Van het NOC/NSF krijg ik een uitkering en een olympische auto, omdat ik tot de eerste acht van de wereld behoor en deze sport wordt gekwalificeerd als een A-sport. Randstad is de sponsor van het NOS/NSF en zij verzorgen de uitkering, officieel ben ik bij hen in dienst. Eventueel kunnen zij ook helpen als een opleiding wilt doen. Verder sponsort Speedo mijn kleding en krijg ik korting op sportvoeding. De bond betaalt de Ek- en Wk-wedstrijden en de trainingskampen, maar er blijven nog veel kosten over voor reizen, verblijf en trainingsfaciliteiten. Een echte vetpot is het dus niet en sponsors zijn ook niet echt makkelijk te vinden. Ik ben dan ook heel blij met mijn privé sponsor, mijn vriend Hand die een goede baan heeft. Anders had ik ook nooit in dit huis kunnen wonen.

Is er met zoveel trainingsuren nog tijd voor studie en rek?

Ik heb van 1991 tot 1999 in Rotterdam gestudeerd. Eerste economie en later een Masters Urban Management. Mijn tentamens vielen altijd net in de wedstrijd perioden maar gelukkig heeft de Erasmus Universiteit een topsportbureau en via hen kreeg ik vaak uitstel. Daardoor heb ik altijd wel punten gehaald al had ik het gevoel dat ik achter de feiten aan rende haf ik net het ene tentamen gehaald dan waren de anderen al weer bezig met het volgende. Voor mijn Masters heb ik een half jaar in Spanje doorgebracht en daar heb ik heerlijk kunnen trainen onder ideale omstandigheden, ik ga er nu nog regelmatig naar terug. Van 1998 tot 1999 heb ik ook nog gewerkt voor een bureau dat onderzoek doet naar het topsportklimaat in Nederland. Dat was een zware tijd want ik moest daarvoor veel op en neer reizen naar Den Bosch met daarnaast trainen en afstuderen. Vanaf september 1999 kan ik mij fulltime met sport bezighouden en in januari 2000 was ik al direct veel sneller omdat ik meer uren en kilometers kon maken.

En de toekomst?

Ik zou wel graag verder willen studeren, rechten of psychologie. Wat het zwemmen betreft, aan de top van het marathonzwemmen kun je mee tot rond je 30e. Binnenkort wordt er beslist of het marathonzwemmen in 2004 een Olympische sport zal worden; het zou dan gaan om een afstand van 10 km. Als dat allemaal doorgaat, dan wil ik daar graag naar toe werken. Dan zwem ik nog twee jaar door en leg ik me in de volgende twee jaar toe op die 10 km. Als het niet doorgaat dan moet ik nog eens goed nadenken; ik weet niet of ik het dan tot 2004 op topniveau vol kan houden.

Voor triatleten is zwemmen de sport waarbij je zelden of nooit een blessure oploopt. Hoe ligt dat bij het marathonzwemmen?

Wij zwemmen natuurlijk veel langer en intensiever. De belangrijkste blessure die je kunt oplopen is geirriteerde pezen in de schouders, dit komt door overbelasting of soms ook als je een verkeerde beweging maakt. Ik heb dat ook eens gehad en het was zo erg dat ik met mijn arm in een mitella moest lopen. Andere blessures zijn de schoolslagknie. Verder kunnen rug en nek soms pijnlijk zijn, vooral als je zwemt in ruw weer en je steeds boven de golven uit moet zien te komen, maar dat trekt meestal snel weer weg.

Hebben marathonzwemmers – net als triatleten – ook een beetje het imago van trainingsgekke solisten?

Vooral vroeger was je als marathonzwemmer toch wel een beetje gek, men zag ons als mislukte zwembadzwemmers. Tegenwoordig is dat wel anders; mensen zien nu ook wel hoeveel wij ervoor doen en dat er medailles behaald worden. Wat ook wel meespeelt is dat er veel contacten zijn met de gewone zwemmers, we gaan vaak samen naar trainingskampen en ook WK en EK worden tegelijkertijd gehouden.

En tot slot: wat vind je van triathlon?

Ik zou wel eens mee willen doen aan een kwart triathlon als ik aan het aftrainen ben. Want ik wil nadat ik gestopt ben graag aan duursport blijven doen, als was het alleen maar omdat ik anders dichtgroei.

Algemene informatie »
Verzekeringen »
Contributie
Bestuur / Commissies
Verkeersregelaars
Maatschappelijke stage
Vacatures
Clubkleding
Aanmeldingsformulier
Algemene informatie
Ledenvergaderingen
Nieuws
Nieuwsflits »
Nieuwsarchief
Algemeen »
Techniek »
Interviews »
Medisch »
Helden »
Menu vd maand »
Wedstrijdverslagen »
Bike-vakantie in het Zwarte Woud
Boekbespreking: Ard Schenk (Biografie)
Boekbespreking: Jacco Verhaeren (TOP-Coaches)
Boekbespreking: Joop Zoetemelk
Boekbespreking: Marc Herremans 1
Boekbespreking: Zwemmen (Nicola Keegan)
De Keiler in Nunspeet
Fietsexpeditie Siberië
Fietsvakantie Frankrijk - Marjolein Bos
Fietsvakantie Santiago - Anita Schouwaert
Giromania !!
Hardlopen samen met een blinde loper
Mount Ventoux beklimming Louis & Stefan Doorn
Ode aan Marco Pantani
Rien en de Fietsgoden
Skiken met Ingrid Munneke
The Desert Run
Trainingskamp XXL
Trans Alp ATB - Michiel & Marion
Vancouver - trainingskamp
Weissensee - Tonny van Vliet
Zwemanalyse in de Tongelreep
Trainen met de hartslagmeter
Bram Som
Edith van Dijk
Erica Terpstra
Gregor Stam
Kees Vaneman
Leen Pfrommer
Lidia van Bon - WK Masters zwemmen
Mieke Smit
Rob Barel
Afvallen - Mascha Spoor
Overgang en trainen - Mascha Spoor
Piriformis syndroom- Mascha Spoor
Bert Flier
Bruce Lee
Eric van der Linden
Jean Nelissen
Johan Neeskens
Wilco van den Akker
Wilfried de Jong
Gehakttaart met nasikruiden - Joke Lof
Spinaziepannenkoek - Paul Lindeboom
Fietsen
Lopen
Triathlon
zwemmen
Algemene informatie zwemmen
Zwemtrainingen »
Zwemtrainer
Algemeen informatie fietsen
Racefiets trainingen »
ATB trainingen »
Fietsnieuws
Fietstrainers
Veiligheid bij fietstrainingen
Fietstrainingen
Algemene informatie lopen
LOKO Loopcompetitie
Loopnieuws
Looptrainers
Algemene informatie triathlon
Divisie team
Reglementen »
Wedstrijdreglement ITU
Reglement Organisatie Wedstrijden
Wedstrijdkalender
Route startlocatie Kaap Flevo
Route startlocatie de Parel
Clubrecords
Uitslagen »
Zwemmen
Fietsen
Lopen
Duathlon / Triathlon
Fotoalbums
You tube filmpjes
Contact
N.A.W.-gegevens van TVZ
Wachtwoord wijzigen
Wachtwoord vergeten?

Ogenblik a.u.b. ...